Wednesday, 24 August 2011

MENYAMBUT SYAWAL YANG PENUH DENGAN KEMAAFAN



Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Sesiapa yang menghidupkan malam Aidilfitri dan Aidiladha, hatinya tidak mati pada ketika hati mereka yang lain mati.”

Dalam sepotong hadis, RASULULLAH SAW bersabda maksudnya: Harta itu tidak akan luak atau berkurangan akibat sedekah, dan tidaklah bertambah di sisi Allah SWT bagi seseorang yang sudi memaafkan, melainkan kemuliaan dan tidaklah seseorang merendah diri melainkan akan diangkat oleh Allah SWT (Riwayat Muslim)

ASSALAMUALAIKUM WARAHMATULLAH IWABARAKATUH.....

SALAM AIDILFITRI....

KEDATANGAN BULAN SYAWAL BUAT KITA SEMUA ADALAH BUKAN UNTK KITA 

MERAYAKAN DENGAN BUNYIAN MERCUN,PESTA ARAK,PESTA BOHSIA,PESTA MAT 

REMPIT..TETAPI KEDATANGAN SYAWAL MEMBERI SERIBU ERTI UNTUK UMAT 

ISLAM YANG BENAR-BENAR MENGHAYATI...SYAWAL...LAZIMNYE,,,HARI UNTK KITE 

MEMOHON MAAF KEPADA AYAHDA,BONDA,KELUARGA..RAKAN-RAKAN DAN 

MENZIARAHI TANAH PERKUBURAN..TETAPI...KITA LUPA,,,SYAWAL BUKAN HNYA 

UNTUK KITA MEMOHON MAAF...KITA JUGA PERLU MEMAAFKAN ORG 

LAIN...SESUNGGUHNYA KITA AKAN MENDAPAT BERKAT DAN RAHMAT DARI ALLAH SWT...INSYAALLAH...


DIKESEMPATAN INI,,,ANA MENYUSUN SEPULUH JARI MEMOHON KEMAAFAN 

KEPADA AYAHANDA,IBUNDA ,KELUARGA YANG BERADA DI KAMPUNG,RAKAN-

RAKAN WARGA AADK,RAKAN-RAKAN KOMIHT,RAKAN-RAKAN SEKOLAH 

LAME,RAKAN-RAKAN TEMPAT STUDY,KAWAN-KAWAN PEREMPUAN ,RAKAN-

RAKAN FACEBOOK,(TOK AYAH,AYHDA2,ABG LONG ,ABG GERAKAN SELENDANG MERAH,)
,JEMAAH2 LAIN,JEMAAH YANG BERADA DLM KGM30,SERTA SELURUH UMAT 

ISLAM DI DUNIA...SYUKRAN KERANA TELAH MENERIMA ANA SBG RAKAN...

Friday, 27 May 2011

strategi barat mengukuhkan kedudukan dajal

Majoriti masyarakat mengatakan tujuan Amerika menyerang Iraq, Afghanistan dan menguasai minyak negara-negara Islam lain adalah kerana mahukan minyak dan sumber kewangan.
Di sini ingin saya jelaskan TIDAK. Ia bukan faktor utama, tetapi saya bersetuju jika dikatakan tujuan ‘menyerang’ itu sebagai ’salah satu faktor’.
Benarkah Dajjal Perlukan Wang?
Dengan penguasaan penuh syarikat-syarikat gergasi Yahudi di seluruh dunia daripada pembuatan seluar dalam hinggalah kepada stesen angkasa lepas, adakah mungkin Dajjal masih memerlukan wang untuk meneruskan agenda ketuhanannya?
Harus diingat, matlamat akhir Dajjal adalah memastikan …
“Semua masyarakat dunia menyembahnya sebagai Tuhan”
Untuk meneruskan misi di atas ada 3 perkara yang menjadi faktor penghalang
1. Imam Mahdi
2. Nabi Isa a.s.
3. Agama Islam
Senario Sekarang VS Kemampuan Dajjal
Kita perlu memahami dua persoalan ini iaitu senario/situasi yang berlaku sekarang dengan kemampuan yang telah dikecapi Dajjal.
Adakah sesuatu yang logik, Dajjal yang telah dikurniakan Allah SWT pemikiran yang genius, umur yang panjang, mendapat pertolongan Iblis, Syaitan dan Jin serta tinggal di rumah Segitiga Bermuda yang kebal itu masih memerlukan wang masyarakat dunia?
Jika dibandingkan dengan situasi sekarang, media Islam dan antarabangsa melaporkan kerajaan-kerajaan Dajjal iaitu Amerika dan Britain melakuan serangan ke atas Afghanistan dan Iraq untuk mendapatkan minyak.
Benarkah begitu?
Saya paling tidak setuju dengan kenyataan ‘mencuri minyak’ oleh media massa. Itu bukanlah faktor utama. Pasti ada misi tersembunyi yang mendokong misi Dajjal melancarkan serangan ke atas Afghanistan dan Iraq.
Wang sudah tidak menjadi masalah dan bukan lagi suatu masalah kepada Dajjal, agen-agen Dajjal sudah pun menguasai minyak dunia sejak 400 tahun dahulu bermula dengan empayar keluarga Rothschild, Rockefeller dan Halliburton.
Misi Sebenar Dajjal
Teliti hadith-hadith ‘misi’ Imam Mahdi dan Nabi Isa a.s. yang disabdakan oleh Rasulullah SAW
Berdasarkan fakta-fakta hadith seperti di bawah, kita dapat ketahui suatu misi tersembunyi Dajjal yang telah pun dilaksanakannya sekarang.
“Al-Mahdi berasal dari keturunanku, berkening lebar, berhidung panjang dan mancung, ia akan memenuhi bumi ini dengan keadilan dan kemakmuran, sebagai mana ia (bumi ini) sebelum itu dipenuhi oleh kezaliman dan kesemena-menaan, dia berumur tujuh tahun.”
(Riwayat Abu Daud dan Hakim)
“Kemudian kamu akan memerangi kaum ROm dan kamu akan mengalahkan mereka dengan izin Allah .”
(Riwayat Bukhari)
Semua perkataan yang dimerahkan adalah bermaksud misi Imam Mahdi selepas dibaiahkan oleh umat Islam. Apakah Dajjal tidak tahu akan misi ini? sudah pasti ia tahu.
Dajjal yang genius itu sudah pasti dapat membaca matlamat perjuangan Imam Mahdi melalui hadith ini. Dajjal tidak perlu menumpukan kepada teori-teori tempat kelahiran Nabi ISa a.s. kerana Dajjal tahu Nabi Isa akan ‘diturunkan’ dari kerajaan langit bukannya dilahirkan semula dari perut-perut wanita Islam.
Misi sebenar Dajjal ialah ….
“Mencari dan membunuh Imam Mahdi melalui pencerobohan dan peperangan di negara-negara Islam”
Dajjal mengetahui dan diberi pengetahuan bahawa kemunculan Imam Mahdi berbeza dengan kemunculan Nabi Isa a.s.
Imam Mahdi seperti yang disebutkan Rasulullah akan lahir dari keturunannya sendiri iaitu sebelah puterinya Fatimah. Manakala perwatakan Imam Mahdi dari segi fizikal dan zahiriah adalah hampir serupa.
Menyedari bahawa Imam Mahdi adalah bersifat manusia biasa yang ‘akan dilahirkan’ oleh seseorang di atas muka bumi ini, maka Dajjal memikirkan penting untuk mencari ‘individu-individu’ yang dijangka melahirkan Imam Mahdi.
Teori Tentang Strategi Dajjal
Disini saya ingin membentangkan teori-teori tentang strategi Dajjal untuk mencari ibu-ibu yang bakal melahirkan Imam Mahdi.
Secara logiknya adalah sukar bagi Dajjal. Tetapi secara praktikalnya Dajjal mempunyai pilihan terbaik, iaitu ….
Untuk mencari anak-anak kecil yang bakal menjadi Imam Mahdi, hadith-hadith Rasulullah dan pandangan-pandangan ulama’ harus diambil kira.
Pandangan ulama’ perlu bagi Dajjal kerana Imam Mahdi adalah superhero untuk umat Islam, dan kelibatnya amat ditunggu-tunggu sehinggakan ada yang mengaku Imam Mahdi.
Jika kita mengambil maklumat dari hadith, ulama’ dan faktor sejarah, maka keputusan tentang kemunculan Imam Mahdi akan diperoleh seperti berikut:
#Teori 1 : Imam Mahdi di Iraq dan Iran
Rasulullah mengatakan Imam Mahdi akan lahir dari keturunan Fatimah - maka Imam Mahdi adalah cucu-cicit dari keturunan Hassan dan Hussein kerana Fatimah berkahwin dengan Saidina Ali bin Abi Talib.
“Al-Mahdi berasal dari anak cucuku, dari keturunan Fatimah.”
(Hadis riwayat Abu Daud, Ibnu Majah dan Hakim)
Kaitannya dengan Iraq dan Iran, - Negara Iraq yang luas itu mempunyai jumlah majoriti penduduk Syiah 70% berbanding penduduk Sunni. Mengikut pandangan penganut Syiah, Imam Mahdi akan lahir dari keturunan Hussein.
Penganut mazhab Syiah amat berpegang teguh dengan kepercayaan ini, mereka dengan penuh yakin mengatakan Imam Mahdi akan muncul dari kalangan Syiah, tambahan pula Iran sekarang semakin menghampiri tampuk negara kuasa utama dunia.
Maka adalah logik untuk Dajjal menyerang dan memporak perandakan kedua-dua negara ini kerana Imam Mahdi mungkin akan lahir dari penduduk Iran dan Iraq. Untuk mencari dan menyelidik setiap seorang adalah sukar, dengan menghapuskan wanita-wanita Islam dan kanak-kanak sekali gus lebih mudah.
Senario sekarang dilihat tentera PBB terus ditempatkan di Iraq, ianya sebenarnya sebagai langkah berjaga-jaga memerhati kemunculan Imam Mahdi.
Afghanistan adalah negara kecil yang kaya dengan minyak tetapi teramat kuat dari segi keimanan penduduknya walaupun terdapat pelbagai suku.
Semenjak kemenangan Mujahiddin ke atas Soviet Union, ia mengundang pelbagai persoalan dan tanda tanya terhadap para perancang perang Amerika dan Eropah.
Apakah keistimewaan Mujahidin?
Memandangkan keturunan Saidina Hassan dan Hussein berselerakan di merata dunia, maka ramalan bahawa Mujahidin dipimpin oleh bakal-bakal Imam Mahdi kelihatan logik bagi Dajjal.
Dajjal tidak mengenali Imam Mahdi, jadi menyerang secara gerila negara kecil ini sudah memadai untuk melenyapkan Imam Mahdi.
Sehingga sekarang tentera PBB ditempatkan di Afganistan. Menurut Setiausaha Agong PBB ketika itu, Koffi Annan, ianya sebagai langkah mengawal keamanan. Tetapi bagi saya ianya sebenarnya sebagai langkah ‘berjaga-jaga’ menanti kemunculan Imam Mahdi.
Pernahkah kita terfikir?
Pernahkah kita terfikir, apa lagi yang diperlukan Amerika di Iraq selain minyak. Apakah tidak cukup minyak yang terdapat di Afghanistan. Atau ada faktor lain yang menyebabkan Amerika akan terus meletakkan tenteranya di situ.
Pada 8 Disember 2006, Al-Jazeera melaporkan 6 kanak-kanak dan 8 wanita telah di bunuh di kampung Ishaqi, 90km di utara Baghdad. Pembunuhan ini dilakukan oleh pasukan tentera udara Amerika yang menjatuhkan bom di dua buah kediaman orang awam.
Wartawan CNN sendiri iaitu Mike Mount, Jomana Karadsheh dan Barbara Starr pada 12 Oktober 2007 melaporkan, tentera Amerika dalam operasi terbarunya telah membunuh 15 kanak-kanak dan wanita sekali gus. Tiada lelaki yang maut dalam operasi itu.
Dan berpuluh-puluh lagi berita pembunuhan orag awam yang majoritinya adalah kanak-kanak dan wanita yang berlaku.
Jadi, apakah kaitannya wanita dan kanak-kanak dalam operasi ini?
Adakah ianya kebetulan?
#Teori 2 : Imam Mahdi adalah orang kaya Muslim
“Pada akhir zaman akan muncul seorang khalifah yang berasal dari umatku, yang akan melimpahkan harta kekayaan selimpah-limpahnya, dan dia sama sekali tidak akan menghitung-hitungnya.”
(Riwayat Imam Ahmad dan Imam Muslim)
Kemungkinan Dajjal mengetahui akan maksud Rasulullah SAW ini, dan dia (Dajjal) tahu khalifah Islam itu adalah seorang kaya yang beriman. Dajjal mungkin tidak tahu siapa, tetapi dalam mengatur strategi adalah lebih baik membuat andaian bahawa:
“Semua orang kaya Muslim hendaklah dikawal atau pastikan tiada orang Muslim menjadi kaya.”
Jika strategi di atas diambil kira, kita boleh mengandaikan Dajjal telah bersedia menghadapi situasi ini untuk membendung kemunculan Imam Mahdi.
Lihat sahaja orang kaya Muslim di dunia, siapa paling kaya? Sudah pasti orang Arab terutamanya keturunan-keturunan kerabat Diraja Saudi, Kuwait dan UAE. Tetapi adakah mereka ini bebas.
Tidak! Mereka tidak bebas, mereka terikat dengan perjanjian-perjanjian konsesi minyak di negara mereka. Kekayaan mereka adalah dari pemberian syarikat-syarikat minyak Yahudi yang melombong di tempat mereka.
Bagi saya, Dajjal tahu perkara ini, tetapi Dajjal mengambil langkah lebih awal lagi agar mana-mana orang kaya Muslim yang menonjol keimanannya dapat diperhatikan, Dajjal bimbang sekiranya orang kaya tersebut adalah individu yang dimaksudkan dalam hadith di atas.
Kesimpulannya
Pada pandangan peribadi, saya amat yakin tujuan sebenar Dajjal menakluk dan menguasai ekonomi negara bukan sahaja di atas faktor politik dan ekonomi, tetapi ianya sebenar dijadikan jalan pintas untuk meninjau dan membendung kelibat atau tanda-tanda kemunculan Imam Mahdi yang dijanjikan Allah SWT.
Imam Mahdi adalah khalifah yang akan mengetuai tentera fisabilillah yang akan muncul dari timur....

Friday, 20 May 2011

Perjalanan penuh rahmat dibumi Anbiya

Salam...hmm...lame doh aku x update blog ni...rase rindu lar nk bercerita...maklumlah...bru jer blik dr bumi Saudi...Alhamdulillah...syukur sgt,,,makin bertambah sihat diri ini...makin bertambah berat badan ni...hehe...



tiba nye aku di Klia,..hati ni rase berdebor jer..maklumlah pertama kali nek flight..yelar...aku ni kn org kg..org yang sederhana..sampai je kt klia...mata aku terpandang jer org2 kt sane..masyaAllah..rama gak nk p umrah..yang tue ad,yang berkerusi roda ada,yang kecil pun ada...alhamdulillah..Ya Allah..aku bersyukur kamu memilih aku dalam keadan chat dan gagah untuk berjumpa dengan...aku sekeluarga menunggu untuk check in...tp las2,,wakil agen gtaw..flight delay..kul 6 petang bru boleh...ya Allah..ini ke ujian mu untk org jahil...aku sbo menunggu...semasa aku berada dlm flight...1st time nek..bedebor pun ade,..huhumase nk berlepas.Ya Allah.tkut gok rasenye...aku cr gak news paper melayu pnye...xd lgsung...yg ade english,mandarin n tamil...tp flight MAS!!!..huhu..dlam hati,,,hmm...tp pe2 pun mulut kne jage,,,sentiase bersangke baek...pramugri lak semenye free hair...he2...tp passengger seme yg nak p umrah...walahuallam...


Tepat jam 8.00 mlm waktu saudi(2.00 pg waktu Malaysia) sampai lar aku ke tanah Saudi Arabia.(jeddah)..igtkn sampai terus ke madina...tp kne tgu plok kt airport jeddah...imgresen sane rehat...xbukok lg...tgu lar aku ngn famly aku....tepat pukul 0100pg...kami naek bas bertolak ke hotel Medina...perjalanan dari Jedda k medina dalam 6 jam....sampai kt sane...badan dlm keadaan penat terus checkin hotel...tp msuk lam bilik...bkn tido pun..gosok gg,trus turun untk merasai angin medina...YA ALLAH..rupenye2 hotel yg kmi duduk hnye 50 meter jer dr masjid Nabawi...sguh cantik..mengalir air mata,pertama kali aku lihat masjid yang mempunyai makan Rasul junjungan kita..ya Allah...syukr aku dpt merasai keindahan alam ciptaan mu ni...Ya Rasull...untungnye aku dapat mengunjungi mu...mula2 aku menjejak kn tapak kaki ku di perkarangan masjid nabawi...hati terdetik dan sedey...ya Rasul..jahil nye hambamu ni...Jahil nye hambamu ni yang banyk melakukan kesalahan...Ya Rasul..bangganya aku menjadi umat Mu...Ya Rasul...jahilnye aku xjd pengikut yang taat akn suruhan Allah SWT...semase berada d Medina...aku ambil peluang betul2 kt sane...aku xpk mase d dunia...aku hnye pk untk bertemu AllahSWT dan Rasul je,,,aku cube untk sembhyang di Taman Raudhah...tp kali pertama gagal...aku cube untk kali kedua...Allah SWT maha Besar,..aku mintak  dengan penuh permintaan untuk merasai keharuman taman syurga tu,akhirnya 2 kali aku dapat mengerjakan solat hajat kat taman syurga...ya Allah..bangganye aku..mula2 aku menjejaki taman Raudhah ,bau yang semerbak harum..xtergambar dengn perkataan..Ya Allah inikah bau syurga sebenarnya...menitis air mata aku...aku hamba yang hina,hamba yang jahil,,,tp aku dipilh akhrnye oleh Mu Ya Allah...syukur sgt...tiap2 waktu solat...aku berjemaah di masjid nabawi...aku xakn lepaskan peluang yang ada...xakan lepaskan peluang yang Allah SWT seru untuk ku...

Hari 3 aku d Medina...aku mula bersiap utk ke Makkah Al Mukarramah...saat2 yang ditunggu...dengan pakaian ihram...kami sekeluarga pergi menaiki bas...perjalanan dalm 5 jam...sampai di miqat ...kmi pun berniat ihram...bukn senang dlam ihram..ada 13 panatng larang...kene jage betul2...kepala xleh ditutup ngn ape2,rambut xleh jatuh dengn perbuatan kita...bulu dari badan kite xleh ditanggal...mcm2...sampai jer hotel kt mekah...terus kmi ke masjidil haram...ya ALLAH...apabila mata aku terpadng jer kaabah...jatuh air mata ke bumi...Ya Allah..sebak...xleh nk kate ape2...YA Allah..indahnye kaabah ciptaan mu..indahnye masjidil haram...hrumnye bumi yang terpilih ini ya Allah...agungngya kuasa Mu Ya Allah...sampai jer..kmi pun lakukan tawaf..mase kt ats..tgk kelilng kaabah rama org,tp las2 ble time kmi nk tawaf kaabh...Ya Allah,,,lengang plok..ni kuasa yang Engkau tunujkan pada kmi Ya Allah...cukup jer tawaf 7 kali...kmi pun solat sunat tawaf dan lakukan..sudh jer lakukan solat sunat tawaf,,kmi sekeluarga pun p k bukit safa untuk lakukn saei dr safa k marwah...aku perhati di org2 tua yg buat tawaf..ksian kat dorg....terdetik d at ku,..Ya Allah..untung nye aku muda2 dpt buat umrah...msih chat walaafiat...sesdhnye tawaf...aku sruh adik bgsu guntg rambut untk sempurnakn umrah aku...alhamdulillah..tercapai umrah pertama bg ku,...

Selesai semua 2..aku blik ke hotel....duk sane...at ku sntiase tenang jer,,,jarak hotel  ngn majidl haram 100 meter jer,,,tiap2 pg aku akn pdg msjidil haram...aman,,tenang ..damai..urm..tiap2 waktu aku berada di masjidil harm...mse d tanh air...aku sush untk berada d masjd...tp ble d makah..sokmo nk berada d dpn kaabh...ble p wktu zohor...wktu isyak bru blik hotel...


Peristawa aneh yg terjadi pada driku:1st:mse aku berada di dpn kaabh..time 2 aku tgh tgu waktu asar..time 2 aku duk berzkir n bertasbih...tbe2 aku terpdg seorg yg warak,,cm india muslim..dgn berseban...tp ble dye brada dpn aku,,tbe2 hilang sekelip mate..aku cari2 ..memg xjumpa...masyaAllah...mengalir air mata(pe yg Allah nk tunjukn pada ku)...2nd:..time 2,,hari sabtu...aku tbe2 skit perut..dr pg sampai mgrib.jap2 k tandas...ak xtaw pe yg Allah nk uji pd ku..mgkn kslhan aku..mgkn dugaan pd aku...mlm sblum kjdian..aku mnx doa agar sgle kekotorn pd dr..akn terbuang dr driku...eskkn...dr subuh smpai mgrb..berok jer.....alhamdulillah...lepas mgrb...dgn sndri..,xskit perut lg...




Aku bersyukur per yg Allah bg pdaku,.,.,memudahkn aku utk mngerjakan segala urusn d sna...aku rindu untk p sane lg..berada d kaabah...berda d makn Rasulullah...rindunye aku pada semua 2..aku rindu YA ALLAH...hidup aku tenang sgt berada d sna...gembra sgt berada d sne...cuaca nampak panas...tp xrase panas pun.....rindu nk berzkir,sembhyg d hadpan kaabah yg mnjd kiblat aku selama ni...Ya Allah..aku memohon agar aku dpt sampai sane lg...rindunye aku pd tempat MU YA ALLAH...rindunye aku pada tanah lahirnye Rasulullah...;(...

Thursday, 17 March 2011

wasiat Rasul kite yang mulia(Rasulullah SAW)

NABI Muhammad saw ada menyampaikan pesanan dan wasiat kepada isteri, anak, kaum kerabat dan umat Islam seluruhnya. Antara wasiat yang menarik dan boleh dijadikan bahan renungan bersama adalah wasiatnya kepada menantu Baginda, Saidina Ali bin AbuTalib.Sungguhpun wasiat itu khusus kepada Ali, namun kita sebagai Muslim, perlu menjadikannya sebagai iktibar dan menjadikannya amalan.

"Wahai Ali, bagi orang mukmin ada tiga tanda iaitu:
1. Tidak terpaut hatinya pada harta benda dunia;
2. Tidak terpesona dengan pujuk rayu;
3. Benci terhadap perbualan dan perkataan sia-sia.

"Wahai Ali, bagi orang alim itu ada tiga tanda iaitu:
1. Jujur dalam berkata-kata;
2. Menjauhi segala yang haram;
3. Merendah diri.

"Wahai Ali, bagi orang yang jujur ada tiga tanda iaitu:
1. Merahsiakan ibadahnya;
2. Merahsiakan sedekahnya;
3. Merahsiakan ujian yang menimpanya;

Wahai Ali, bagi orang yang takwa itu ada tiga tanda iaitu:
1. Takut berlaku dusta dan keji.
2. Menjauhi kejahatan.
3. Memohon yang halal kerana takut jatuh dalam keharaman.

Wahai Ali, bagi ahli ibadah itu ada tiga tanda iaitu:
1. Mengawasi dirinya.
2. Menghisab dirinya.
3. Memperbanyakkan ibadah kepada Allah.

Ibnu Abbas pula meriwayatkan, bahawa Ali berkata: "Pada hari perkahwinan dengan
Fatimah, Rasulullah bersabda kepadaku, mengutarakan 13 wasiat khusus untukku iaitu:

"Wahai Ali, takutilah engkau daripada memasuki" tempat mandi (hammam) tanpa memakai kain separas pinggang. Bahawasanya barang siapa memasuki tempat mandi tanpa kain separas pinggang, maka dia mendapat laknat (mal'un).

"Wahai Ali, janganlah engkau 'memakai cincin pada jari telunjuk dan tengah'. Sesungguhnya itu adalah apa yang dilakukan oleh kaum Lut.
"Wahai Ali, sesungguhnya Allah mengagumi hamba-Nya yang melafazkan istighfar: "Rabighfirli fainnahu la yaghfirul-zunuba illa Anta" (Tuhanku, ampunilah aku. Sesungguhnya tiada yang mengampunkan dosa melainkan Engkau). Allah lalu berfirman: "Hai malaikatKu, sesungguhnya hamba-Ku ini mengetahui bahawasanya tiada yang mengampunkan dosa melainkan Aku. Hai malaikat-Ku: Jadilah saksi, bahawasanya aku telah mengampuni
dia."

"Wahai Ali, takutilah engkau daripada berdusta. Bahawasanya berdusta itu menghitamkan muka dan disuratkan oleh Allah sebagai kazzab (pendusta). Dan, bahawasanya benar itu
memutihkan muka dan disuratkan oleh Allah sebagai sadiq. Ketahuilah engkau, WASIAT RASULULLAH KEPADA SAIDINA ALIbahawasanya sidq (benar) itu berkat dan kizb (dusta) itu celaka.

"Wahai Ali, peliharalah diri engkau daripada mengumpat dan mengadu-domba. Bahawasanya orang berbuat demikian itu diwajibkan ke atasnya seksaan kubur dan menjadi penghalang kepadanya di pintu syurga. "Wahai Ali, janganlah engkau bersumpah dengan nama Allah, sama ada dusta atau benar, kecuali dalam keadaan darurat, dan janganlah jadikan Allah permainan sumpah engkau. Sesungguhnya Allah tidak menyucikan dan tidak mengasihani orang yang
bersumpah dusta dengan nama-Nya.

"Wahai Ali, janganlah engkau mencita-citakan rezeki untuk hari esok. Bahawasanya Allah mendatangkan rezeki engkau setiap hari.

"Wahai Ali, takutilah engkau daripada berbantah-bantah dan berkelahi dengan makihamun dan sumpah-seranah. Bahawasanya perbuatan itu pada awalnya jahil dan pada akhirnya penyesalan.

"Wahai Ali, sentiasalah engkau bersugi dan mencungkil gigi. Bahawasanya bersugi itu menyucikan mulut, mencerahkan mata dan diredai Allah. Mencungkil gigi itu dikasihi malaikat kerana malaikat amat tidak senang dengan bau mulut kerana sisa-sisa makanan
pada celah gigi tidak dicungkil selepas makan.

"Wahai Ali, janganlah engkau melayani rasa marah. Apabila timbul rasa marah, duduklah engkau dan fikirkanlah mengenai kekuasaan serta kesabaran Allah ke atas hamba-Nya. Pertahankan diri engkau daripada dikuasai kemarahan dan kembalilah engkau kepada kesabaran.

"Wahai Ali, perhitungkan (tahassub) kurniaan Allah yang telah engkau nafkahkan untuk diri engkau dan keluarga engkau, nescaya engkau peroleh peruntukan daripada Allah.

"Wahai Ali, apa yang engkau benci pada diri engkau, maka engkau bencikan juga pada diri saudara engkau dan apa yang engkau kasih pada diri engkau maka engkau kasihkan juga pada diri saudara engkau, yakni engkau hendaklah berlaku adil dalam memberi
hukuman. Maka dengan demikian , engkau dikasihi seluruh isi langit dan bumi.

"Wahai Ali, perbaikkan perhubungan antara penduduk (jiran) sekampung dan antara ahli rumah engkau. Hiduplah dengan mereka sekaliannya dengan rasa persahabatan dan kekeluargaan, nescaya disuratkan darjat yang tinggi bagi engkau.

" Wahai Ali, peliharakanlah pesananku (wasiatku). Engkau akan peroleh kemenangan dan Kelepasan. Insya-Allah.pesanan ini untuk driku dan semua umat Rasulullah SAW

Monday, 14 March 2011

Tentera Fisabilillah dan Selempang Merah

Assalamualaikum...salam ukhwah...kepada semua pejuang Allah dan seluruh muslim muslimat....
ape yang kita tahu tentang tentera Fisabilillah???kita dengar dari mulut member,,,kite denga dr ustaz...yang tentera fisabilillah adalah tentera yang berjuang untuk agama menegakkan kbenaran kerana Allah Taala...

Mazhab Syafi’iyy
Al-Nawawi dalam Minhaj al-Talibin menjelaskan bahawa maksud fi sabil Allah bermakna tentera-tentera yang tidak menerima gaji daripada kerajaan, iaitu bermakna tentera yang sukarela menyertai peperangan (al-Nawawi 2000 : jil.2,403).
Al-Syafi’iyy menjelaskan dalam al-Umm bahawa bahagian fi sabil Allah disalurkan kepada tentera yang berada dalam kawasan sesuatu zakat yang disalurkan, sama ada pada yang kaya atau miskin kecuali diperlukan sebaliknya (al-Syafie 1993 : jil.2,97).
Ringkasnya, Mazhab Syafi’iyy memfokuskan makna fi sabil Allah hanyalah untuk jihad, tentera yang tidak menerima gaji dan yang berkaitan dengannya walaupun ia kaya.

Hari ini bila kite lihat...ada yang menggunakan perkataan fisabilillah hnye untuk mulut dan mengaku berada dalam tentera Fisabilillah..hmm..walAllahualam....mase zaman Rasulullah...umat islam yang menyertai perang pada zaman itu untuk mempertahankan islam dan memartabatkan islam adlah perjuangan tentera2 Fisabilillah..tp skrg,,mcmne kita untuk mnjadi tentera fisabilillah??adakh kite nk berperang?dan adakah kite adlah golongan yang terpilih untuk menjadi panji2 ufuk timur pada akhir zaman??...InsyaAllah,,,berjuang pada mase kini berlainan...bukan kite nk membabi buta membunuh kafir laknatullah.,.,tp kita berjuanglah same2 untuk menjaga agama kita...memartabatkan islam..memuliakan islam...berjihad pada jalan Allah mulia dcc Allah SWT...tugas kita bukan hnye berbaiah menjadi tentera Fisabilillah dan bersumpah mgikut Al quran...tapi amlan kita adlah penting untk memantapkan lagi perjuangan kita sebagai tentera Fisabilillah...InsyaAllah,,,jge lah iman dan amal kita...kuatkan dari segi fizikal dan mental...bazahkan lidah dengan Zikrullah....dan jangan lah kita mudah patah semangat...bangkit lah kite untuk perjuangan kita sebgai tentera dan moge2 kite adlah yng terplih dalam perjuangan tentera Fisabilillah,,bukan hnye kate2,,bukan hanye pakaian luor shje,,tp dlaman kite kuatkan dengan iman yng mantap...

Sabda Nabi SAW:

Akan datang Panji-panji Hitam dari Timur, seolah-olah hati mereka adalah kepingan-kepingan besi. Sesiapa mendengar tentang mereka, hendaklah datang kepada mereka dan berbaiatlah kepada mereka, sekalipun merangkak di atas salji. (Al-Hafiz Abu Naim)

Dan mungkinkan kite terpilih menjadi tentera Fisabilillah sebagai Panji-panji hitam dari timur,....InsyaAllah,,,berjuanglah kite untuk agama ,bangsa dan tanah air...kite daa dekat,,,islam perlukan kita...carilah diri kite yang sebnar...bangkit lah umat Rasulullah SAW sebelum terlambat....kite perlu bersatu.,..carilah jalan untuk kite berada dalam jemaah..memantapkan lagi perjuangan kita menentang kemungkaran...InsyaAllah..dan moge2 kite adalah yang terpilih...Aslam Taslim...sederhana duniawi...sempurna Akhirat...InsyaAllah...

Selempang Merah

Bila kite lihat pada sejarah,,kite terbayang 13 Mei 1969...parang terbang bersalut selempang merah menjadi bayangan di benak fikiran kita...Apa yang kite tahu tentang gerakan Selempang Merah??? Selempang merah  lebih dikenali oleh golongan tua masa kini berikutan dengan pergerakkan pasukan atau pun Tentera Selendang Merah ini amat aktif dan terkenal ketika Tanah Melayu dikuasai komunis. Pengasas dan pemimpin yang dihormati Selendang Merah adalah Kiyai Panglima Salleh di mana Pergerakan Selendang Merah mula berputik di selatan tanah air, Batu Pahat ketika rakyat Tanah Melayu bersatu menentang komunis.
Pergerakan Tentera Selendang Merah mula terkenal dan semakin tersebar diseluruh tanah air di kalangan orang Melayu selari dengan kebangkitan orang Melayu dalam menentang komunis. Berbekalkan pegangan Tentera Selendang Merah iaitu amalan Ayat Empat dan semangat juang yang kental, nama Tentera Selendang Merah digeruni pihak musuh dan dihormati rakyat tempatan.
 Nama Selendang Merah masih lagi kedengaran dan kesinambungan serta warisan Selendang Merah tetap diteruskan di kalangan orang Melayu. Amalan Ayat Empat yang diwarisi secara perguruan di dalam PERTUBUHAN SENI SILAT KUNTAU SELENDANG MERAH dijaga dan diteruskan hingga ke hari ini selaras dengan semangat yang kuat serta penghayatan yang tinggi seperti mana yang telah diwujudkan oleh Kiyai Panglima Salleh dan Tentera Selendang Merah yang terdahulu...dan perjuangan Selempang Merah diteruskan untuk agama bangsa dan tanah air...Semoga perjuangan selempang merah adalah perjuangan Tentera Fisabilillah...perjuangan yang patut diteruskan...perjuangan yang berlandaskan agama..dan semoga gerakan Selempang Merah dijaga dan terjaga oleh tentera2 nya yang berjuang kerana Allah SWT .....perjuangan tetap diteruskan...kuatkan fizikal,,,mantapkan iman dan amal...InsyaAllah..kita yang terpilih.....hidup menang mati syurga..aslam taslim...sederhana duniawi...sempurna akhirat....wasalam...

Saturday, 12 March 2011

Lambaian Khaabah...

'La'bai kallah ummalaba'i...la'bai kala syarikala kala ba'i '....bila dengar jer seruan tu,,,menangis rase hati ini...bersyukur aku akan dpt p ke tempat lahirnya Rasulullah...xsabar rasenya nk menziarahi tempat dmana lahirnya islam...xsabar nk merasai keindahan islam di masjidil haram...tp,bersediakah aku untuk mengadap Allah SWT dan Rasulullah dengan keadaan aku...aku cube untuk perbaiki diri aku..aku bersyukur perubahan yang aku buat pada hri ini..moge2 perubahan ini mendapat keberkatan dari Allah SWT...moge2 aku berada pada jalan yang benar...Ya Allah...adakah aku ini umat Rasullah yang sebenar?Ya Allah...adakah aku umat yang berjuang pada jalan kebenran?layakkah aku menjadi tentera Fisabilillah?...lambaian Kaabah terngiang2 di benak fikiran aku...lambaian Kaabah menyeru2 aku untuk mendekati...Lambaian Kaabah....makin hari,,makin dekat  di hati aku...bersediakah dirku untuk berjumpa Rasulullah SAW yang kucintai?...bau wangi tanah haram yang aku bayangkan...kaabah yang indah aku impikan....Ya Allah...aku hamba Mu yang hina...yang telah banyak melakukan dosa....yang telah merasai jalan kesesatan selama ini..mungkin anugerah yang Engkau beri pada aku untuk merasai amalan di tanah Haram adalh hikmah dan hidayah pada diriku...Ya Allah...aku tidak sabar lagi....xsabar lagi merasai amalan di sana...aku xsbar lagi berjumpa dengan Rasulullah yang aku cintai..aku xsabr lagi memakai ihram mengadapmu ya Allah....moge2 pemergian aku ini memberi rahmat pada diriku.....biarlah aku sederhana dunia..sempurna untuk hari akhirat...Aslam Taslim...wasalam...

Syukur....Alhamdulillah...


Tsunami.......................terkejut bila kita mendengar negara doraemon dilanda tsunami yang meragut beratus-ratus rakyat...malam tadi,semasa aku bertugas di ofis..tiba-tiba kawan sepejabat datang memberitahu aku yang kampung sekitar pantai di terengganu diberi amaran berjaga-jaga...Ya Allah...sampai begitu sekali...bila kita renung balik,semua musibah yang berlaku ini ada hikmahnya...kita sebagai manusia patut bersyukur dan sentiasa panjat kan kesyukuran kpd Allah SWT dengan hanya mengeluarkan kata Alhamdulillah..bukan payah pun,tp kita yang bongkak untuk mengeluarkan kata2 tu...Kita ptut besyukur kerana kita dilahirkan dalam negara Malaysia...dari sudut geografinya,,kita jauh dari bencana gunung berapi,gempa bumi...tapi kita angkuh..kita xbangga dengan tanah air kita...kita bongkak..kita menghina negara sendiri...kita sombong,kita x bersyukur dengan apa yang kita nikmati hari ini...kita boleh bekerja dengan relax,kita boleh belajar dengan tenang,,kita boleh menikmati lagi ayam KFC dengan seenaknya.,..kita boleh mandi dengan air yang kira ok lar.kita boleh sembahyang di rumah mhupun di masjid yang kadang2 kita tengok seperti istana..terpesona dengan keindahanya...walhal..kita tahu,kehidupan seharian kita amat mewah,amat maju,amat senang berbanding negara-negara lain...kita nk p belajar pun,xd masalah langsung...pinjman bagi,biasiswa bgi,baju sekolah free,,dapat futher study pun...dpt lg duet dr yayasan terengganu(khas untuk rkyat terengganu jer),dri kecil sampai beso..kita xkebulur pun....x bersyukur lagi ke kita????biarlah kita hidup dalam sederhana...mantapkan iman,,kuatkan islam...sempurnalah untuk hari akhirat...bersyukurlah pada Yang Maha Esa...kerana kita boleh hidup dengan keadaan sekarang...amin...aslam taslim..







Friday, 11 March 2011

7 sunnah Rasulullah SAW

Cerdasnya orang yang beriman adalah yang mampu mengolah hidupnya yang sesaat,yang sekejap untuk hidup yang panjang,Hidup bukan untuk mati,tetapi untuk Yang Maha Hidup,hidup bukan untuk mati,tetapi mati itulah untuk hidup.Kita jangan takut mati,jangan mencari mati,jangan lupakan mati,tapi rindukan mati.kerana mati itu adalah pintu berjumpa dengan Allah SWT.Mati bukan cerita dalam akhir hidup,tapi mati adalah awal cerita sebenarnya,maka sambutlah mati dengan ketakwaan.Jagalah tujuh sunnah Rasulullah SAW setiap hari...
  1. Tahajjud..kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahujjudnya.
    2.Membaca Al Quran sebelum terbit matahari,alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia,sebaiknya mata membaca Al Quran terlebit dahulu dengan penuh pemahaman.

    3.Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh.Sebelum melangkah ke mana pun langkahkan kaki ke masjid ,kerana masjid merupakan pusat keberkahan,bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah mencari orang yang beriman untuk memakmurkan masjidnya.

    4.Jaga solat dhuha,kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha.

    5.Jaga sedekah setiap hari.Allah menyukai orang yang suka bersedekah dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari.

    6.Jaga wuduk terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwuduk.kata khalifah Ali bin Abu Thalib"orang yang selalu berwuduk sentiasa akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat,dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa,ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah".

    7.Amalkan istigfar setiap saat.Dengan istigfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan Allah SWT.Zikir adalah bukti syukur kita pada Allah SWT.

Allah bersabda:
"berpesan-pesan lah kamu kepada kebenaran,dan berpesan-pesanlah kamu kepada kesabaran"
apa yang saya karang ini adalah untuk diri saya juga dan untuk semua pejuang-pejuang Allah SWT...

selamat beramal...aslam taslim...

salam buka bicara

assalamualaikum...salam kepada semua pejuang Allah..salam juga kepada muslim dan muslimat seluruh dunia...aku cipta blog ini adalhsemata-mata mahu mengisi masa lapang...kepada yang xmengenali aku,,boleh lar cuba2 kenal..ahaks...berkawan biar seribu,bercinta biar seorang...insyaAllah,dengan berkat Allah SWT,blog yang aku cipta nin dapat membri maklumat kepada semua muslim dan juga maklumat yang berguna untuk diriku juga....salam perkenalan...aslam taslim