Friday, 20 May 2011

Perjalanan penuh rahmat dibumi Anbiya

Salam...hmm...lame doh aku x update blog ni...rase rindu lar nk bercerita...maklumlah...bru jer blik dr bumi Saudi...Alhamdulillah...syukur sgt,,,makin bertambah sihat diri ini...makin bertambah berat badan ni...hehe...



tiba nye aku di Klia,..hati ni rase berdebor jer..maklumlah pertama kali nek flight..yelar...aku ni kn org kg..org yang sederhana..sampai je kt klia...mata aku terpandang jer org2 kt sane..masyaAllah..rama gak nk p umrah..yang tue ad,yang berkerusi roda ada,yang kecil pun ada...alhamdulillah..Ya Allah..aku bersyukur kamu memilih aku dalam keadan chat dan gagah untuk berjumpa dengan...aku sekeluarga menunggu untuk check in...tp las2,,wakil agen gtaw..flight delay..kul 6 petang bru boleh...ya Allah..ini ke ujian mu untk org jahil...aku sbo menunggu...semasa aku berada dlm flight...1st time nek..bedebor pun ade,..huhumase nk berlepas.Ya Allah.tkut gok rasenye...aku cr gak news paper melayu pnye...xd lgsung...yg ade english,mandarin n tamil...tp flight MAS!!!..huhu..dlam hati,,,hmm...tp pe2 pun mulut kne jage,,,sentiase bersangke baek...pramugri lak semenye free hair...he2...tp passengger seme yg nak p umrah...walahuallam...


Tepat jam 8.00 mlm waktu saudi(2.00 pg waktu Malaysia) sampai lar aku ke tanah Saudi Arabia.(jeddah)..igtkn sampai terus ke madina...tp kne tgu plok kt airport jeddah...imgresen sane rehat...xbukok lg...tgu lar aku ngn famly aku....tepat pukul 0100pg...kami naek bas bertolak ke hotel Medina...perjalanan dari Jedda k medina dalam 6 jam....sampai kt sane...badan dlm keadaan penat terus checkin hotel...tp msuk lam bilik...bkn tido pun..gosok gg,trus turun untk merasai angin medina...YA ALLAH..rupenye2 hotel yg kmi duduk hnye 50 meter jer dr masjid Nabawi...sguh cantik..mengalir air mata,pertama kali aku lihat masjid yang mempunyai makan Rasul junjungan kita..ya Allah...syukr aku dpt merasai keindahan alam ciptaan mu ni...Ya Rasull...untungnye aku dapat mengunjungi mu...mula2 aku menjejak kn tapak kaki ku di perkarangan masjid nabawi...hati terdetik dan sedey...ya Rasul..jahil nye hambamu ni...Jahil nye hambamu ni yang banyk melakukan kesalahan...Ya Rasul..bangganya aku menjadi umat Mu...Ya Rasul...jahilnye aku xjd pengikut yang taat akn suruhan Allah SWT...semase berada d Medina...aku ambil peluang betul2 kt sane...aku xpk mase d dunia...aku hnye pk untk bertemu AllahSWT dan Rasul je,,,aku cube untk sembhyang di Taman Raudhah...tp kali pertama gagal...aku cube untk kali kedua...Allah SWT maha Besar,..aku mintak  dengan penuh permintaan untuk merasai keharuman taman syurga tu,akhirnya 2 kali aku dapat mengerjakan solat hajat kat taman syurga...ya Allah..bangganye aku..mula2 aku menjejaki taman Raudhah ,bau yang semerbak harum..xtergambar dengn perkataan..Ya Allah inikah bau syurga sebenarnya...menitis air mata aku...aku hamba yang hina,hamba yang jahil,,,tp aku dipilh akhrnye oleh Mu Ya Allah...syukur sgt...tiap2 waktu solat...aku berjemaah di masjid nabawi...aku xakn lepaskan peluang yang ada...xakan lepaskan peluang yang Allah SWT seru untuk ku...

Hari 3 aku d Medina...aku mula bersiap utk ke Makkah Al Mukarramah...saat2 yang ditunggu...dengan pakaian ihram...kami sekeluarga pergi menaiki bas...perjalanan dalm 5 jam...sampai di miqat ...kmi pun berniat ihram...bukn senang dlam ihram..ada 13 panatng larang...kene jage betul2...kepala xleh ditutup ngn ape2,rambut xleh jatuh dengn perbuatan kita...bulu dari badan kite xleh ditanggal...mcm2...sampai jer hotel kt mekah...terus kmi ke masjidil haram...ya ALLAH...apabila mata aku terpadng jer kaabah...jatuh air mata ke bumi...Ya Allah..sebak...xleh nk kate ape2...YA Allah..indahnye kaabah ciptaan mu..indahnye masjidil haram...hrumnye bumi yang terpilih ini ya Allah...agungngya kuasa Mu Ya Allah...sampai jer..kmi pun lakukan tawaf..mase kt ats..tgk kelilng kaabah rama org,tp las2 ble time kmi nk tawaf kaabh...Ya Allah,,,lengang plok..ni kuasa yang Engkau tunujkan pada kmi Ya Allah...cukup jer tawaf 7 kali...kmi pun solat sunat tawaf dan lakukan..sudh jer lakukan solat sunat tawaf,,kmi sekeluarga pun p k bukit safa untuk lakukn saei dr safa k marwah...aku perhati di org2 tua yg buat tawaf..ksian kat dorg....terdetik d at ku,..Ya Allah..untung nye aku muda2 dpt buat umrah...msih chat walaafiat...sesdhnye tawaf...aku sruh adik bgsu guntg rambut untk sempurnakn umrah aku...alhamdulillah..tercapai umrah pertama bg ku,...

Selesai semua 2..aku blik ke hotel....duk sane...at ku sntiase tenang jer,,,jarak hotel  ngn majidl haram 100 meter jer,,,tiap2 pg aku akn pdg msjidil haram...aman,,tenang ..damai..urm..tiap2 waktu aku berada di masjidil harm...mse d tanh air...aku sush untk berada d masjd...tp ble d makah..sokmo nk berada d dpn kaabh...ble p wktu zohor...wktu isyak bru blik hotel...


Peristawa aneh yg terjadi pada driku:1st:mse aku berada di dpn kaabh..time 2 aku tgh tgu waktu asar..time 2 aku duk berzkir n bertasbih...tbe2 aku terpdg seorg yg warak,,cm india muslim..dgn berseban...tp ble dye brada dpn aku,,tbe2 hilang sekelip mate..aku cari2 ..memg xjumpa...masyaAllah...mengalir air mata(pe yg Allah nk tunjukn pada ku)...2nd:..time 2,,hari sabtu...aku tbe2 skit perut..dr pg sampai mgrib.jap2 k tandas...ak xtaw pe yg Allah nk uji pd ku..mgkn kslhan aku..mgkn dugaan pd aku...mlm sblum kjdian..aku mnx doa agar sgle kekotorn pd dr..akn terbuang dr driku...eskkn...dr subuh smpai mgrb..berok jer.....alhamdulillah...lepas mgrb...dgn sndri..,xskit perut lg...




Aku bersyukur per yg Allah bg pdaku,.,.,memudahkn aku utk mngerjakan segala urusn d sna...aku rindu untk p sane lg..berada d kaabah...berda d makn Rasulullah...rindunye aku pada semua 2..aku rindu YA ALLAH...hidup aku tenang sgt berada d sna...gembra sgt berada d sne...cuaca nampak panas...tp xrase panas pun.....rindu nk berzkir,sembhyg d hadpan kaabah yg mnjd kiblat aku selama ni...Ya Allah..aku memohon agar aku dpt sampai sane lg...rindunye aku pd tempat MU YA ALLAH...rindunye aku pada tanah lahirnye Rasulullah...;(...

1 comment: