Monday 14 March 2011

Tentera Fisabilillah dan Selempang Merah

Assalamualaikum...salam ukhwah...kepada semua pejuang Allah dan seluruh muslim muslimat....
ape yang kita tahu tentang tentera Fisabilillah???kita dengar dari mulut member,,,kite denga dr ustaz...yang tentera fisabilillah adalah tentera yang berjuang untuk agama menegakkan kbenaran kerana Allah Taala...

Mazhab Syafi’iyy
Al-Nawawi dalam Minhaj al-Talibin menjelaskan bahawa maksud fi sabil Allah bermakna tentera-tentera yang tidak menerima gaji daripada kerajaan, iaitu bermakna tentera yang sukarela menyertai peperangan (al-Nawawi 2000 : jil.2,403).
Al-Syafi’iyy menjelaskan dalam al-Umm bahawa bahagian fi sabil Allah disalurkan kepada tentera yang berada dalam kawasan sesuatu zakat yang disalurkan, sama ada pada yang kaya atau miskin kecuali diperlukan sebaliknya (al-Syafie 1993 : jil.2,97).
Ringkasnya, Mazhab Syafi’iyy memfokuskan makna fi sabil Allah hanyalah untuk jihad, tentera yang tidak menerima gaji dan yang berkaitan dengannya walaupun ia kaya.

Hari ini bila kite lihat...ada yang menggunakan perkataan fisabilillah hnye untuk mulut dan mengaku berada dalam tentera Fisabilillah..hmm..walAllahualam....mase zaman Rasulullah...umat islam yang menyertai perang pada zaman itu untuk mempertahankan islam dan memartabatkan islam adlah perjuangan tentera2 Fisabilillah..tp skrg,,mcmne kita untuk mnjadi tentera fisabilillah??adakh kite nk berperang?dan adakah kite adlah golongan yang terpilih untuk menjadi panji2 ufuk timur pada akhir zaman??...InsyaAllah,,,berjuang pada mase kini berlainan...bukan kite nk membabi buta membunuh kafir laknatullah.,.,tp kita berjuanglah same2 untuk menjaga agama kita...memartabatkan islam..memuliakan islam...berjihad pada jalan Allah mulia dcc Allah SWT...tugas kita bukan hnye berbaiah menjadi tentera Fisabilillah dan bersumpah mgikut Al quran...tapi amlan kita adlah penting untk memantapkan lagi perjuangan kita sebagai tentera Fisabilillah...InsyaAllah,,,jge lah iman dan amal kita...kuatkan dari segi fizikal dan mental...bazahkan lidah dengan Zikrullah....dan jangan lah kita mudah patah semangat...bangkit lah kite untuk perjuangan kita sebgai tentera dan moge2 kite adlah yng terplih dalam perjuangan tentera Fisabilillah,,bukan hnye kate2,,bukan hanye pakaian luor shje,,tp dlaman kite kuatkan dengan iman yng mantap...

Sabda Nabi SAW:

Akan datang Panji-panji Hitam dari Timur, seolah-olah hati mereka adalah kepingan-kepingan besi. Sesiapa mendengar tentang mereka, hendaklah datang kepada mereka dan berbaiatlah kepada mereka, sekalipun merangkak di atas salji. (Al-Hafiz Abu Naim)

Dan mungkinkan kite terpilih menjadi tentera Fisabilillah sebagai Panji-panji hitam dari timur,....InsyaAllah,,,berjuanglah kite untuk agama ,bangsa dan tanah air...kite daa dekat,,,islam perlukan kita...carilah diri kite yang sebnar...bangkit lah umat Rasulullah SAW sebelum terlambat....kite perlu bersatu.,..carilah jalan untuk kite berada dalam jemaah..memantapkan lagi perjuangan kita menentang kemungkaran...InsyaAllah..dan moge2 kite adalah yang terpilih...Aslam Taslim...sederhana duniawi...sempurna Akhirat...InsyaAllah...

Selempang Merah

Bila kite lihat pada sejarah,,kite terbayang 13 Mei 1969...parang terbang bersalut selempang merah menjadi bayangan di benak fikiran kita...Apa yang kite tahu tentang gerakan Selempang Merah??? Selempang merah  lebih dikenali oleh golongan tua masa kini berikutan dengan pergerakkan pasukan atau pun Tentera Selendang Merah ini amat aktif dan terkenal ketika Tanah Melayu dikuasai komunis. Pengasas dan pemimpin yang dihormati Selendang Merah adalah Kiyai Panglima Salleh di mana Pergerakan Selendang Merah mula berputik di selatan tanah air, Batu Pahat ketika rakyat Tanah Melayu bersatu menentang komunis.
Pergerakan Tentera Selendang Merah mula terkenal dan semakin tersebar diseluruh tanah air di kalangan orang Melayu selari dengan kebangkitan orang Melayu dalam menentang komunis. Berbekalkan pegangan Tentera Selendang Merah iaitu amalan Ayat Empat dan semangat juang yang kental, nama Tentera Selendang Merah digeruni pihak musuh dan dihormati rakyat tempatan.
 Nama Selendang Merah masih lagi kedengaran dan kesinambungan serta warisan Selendang Merah tetap diteruskan di kalangan orang Melayu. Amalan Ayat Empat yang diwarisi secara perguruan di dalam PERTUBUHAN SENI SILAT KUNTAU SELENDANG MERAH dijaga dan diteruskan hingga ke hari ini selaras dengan semangat yang kuat serta penghayatan yang tinggi seperti mana yang telah diwujudkan oleh Kiyai Panglima Salleh dan Tentera Selendang Merah yang terdahulu...dan perjuangan Selempang Merah diteruskan untuk agama bangsa dan tanah air...Semoga perjuangan selempang merah adalah perjuangan Tentera Fisabilillah...perjuangan yang patut diteruskan...perjuangan yang berlandaskan agama..dan semoga gerakan Selempang Merah dijaga dan terjaga oleh tentera2 nya yang berjuang kerana Allah SWT .....perjuangan tetap diteruskan...kuatkan fizikal,,,mantapkan iman dan amal...InsyaAllah..kita yang terpilih.....hidup menang mati syurga..aslam taslim...sederhana duniawi...sempurna akhirat....wasalam...

No comments:

Post a Comment